Recenzia de Vineri seară

Dragii mei, în primul rând vreau să mulţumesc tuturor celor care au fost prezenţi astă seară la cenaclu. Cu speranţa că s-au simţit bine alături de noi, lansez o nouă invitaţie pentru lucrările de săptămâna viitoare, care vor fi un pic diferite.

Am semnale că eu voi deveni coordonatorul acestor manifestări, aşa că vă promit de pe acum seri minunate, care vă vor face să uitaţi pentru câteva ore de cenuşiul cotidian. Până la investirea mea oficială vă mai pot preciza că toate lucrările din categoria Dispensarul SF le veţi putea savura pe hârtie cât mai curând. Lucrez la asta, aşa că, dacă vă doriţi un exemplar, mă puteţi contacta de pe acum.

Bun. Atât despre mine. Să începem cronica unei seri deosebite, mai ales că a fost prima manifestare în plină primăvară, astăzi fiind la Suceava 12 grade Celsius, cu plus. Tarja sună pe mp3-ul meu, deci inspiraţia vine de la sine.

Înainte de a pătrunde în locaţie am făcut un ocol pe la biroul maestrului George Sauciuc, unde am tras pe hârtie lucrările pe care noi doi urma să le prezentăm.

Vom începe, ca de obicei cu:

Ilinca Rusu.

Această doamnă, cu care eu am empatizat de prima dată când am cunoscut-o, are ceea ce orice autor îşi doreşte: carisma şi talent. I-am urmărit evoluţia de-a lungul serilor de cenaclu şi am constatat cu bucurie ca progresează. Frazele sunt mai lucrate, mai ample, imaginile pe care le prezintă sunt tot mai puternice ca impact asupra auditoriului.

În această seară a avut curajul de a cocheta cu sf-ul. Singurii specialişti de la faţa locului am fost eu şi maestrul Horhe ( a se citi George Sauciuc, aşa îl alint eu) dar lucrarea acestei autoare a declanşat comentarii, aprecieri , sfaturi, chiar şi din partea poeţilor. Mi-a plăcut atitudinea lui Dan Iordache, poet consacrat şi om de o mare cultură, ce nu a menajat-o. I-a spus foarte frumos că trebuie să scrie nu numai pentru ea ci pentru cititori.

Poetesa Ana –Maria Lupaşcu a avut un discurs plin de vervă prin care a sfătuit-o să depăşească stadiul lucrărilor psihologice şi să se dedice literaturii. Îmi place această domnişoară, dar despre ea vom vorbi mai târziu.

Părerea mea: lucrarea doamnei psiholog, Începutul sfârşitului, poate fi un punct de plecare sau un final pentru o povestire mai amplă. Sfătuiesc cu umilinţa unui ucenic şi cu o mare admiraţie pe autoare să găsească în interiorul ei curajul de a lăsa cuvintele să erupă, pentru că se pricepe.

Ana-Maria Lupascu.

Această fetiţă, giuvaerul cenaclului, are asupra mea un efect ciudat. O percep ca pe o copilă dar, ascultând-o, îmi dau seama că este o femeie care are curajul de a-şi expune trăirile în versuri. Ceea ce mă impresionează mereu este vocea ei. Dulce, molatecă, ca o briză marină.

Lucrările ei sunt pline de simbolism. Nu pot comenta mai mult pentru că nu mă pricep la poezie. Un vers mi-a rămas în minte:

Tată, cerul e la fel de înalt ca tine

Vă las pe voi să judecaţi. Imaginea ei, modul în care scrie, modul în care se înroşeşte când citeşte, toate astea fac din acest înger cu ochi limpezi un candidat serios pentru celebritate.

Sper doar ca viaţa asta parşivă să fie blândă cu ea şi să o ferească de suferinţele inerente pe care le aduce frumuseţea.

Constantin Horbanov.

După părerea mea a fost omul serii. Eu îl ştiam drept epigramist, dar în seara asta ne-a delectat cu câteva lucrări de proză umoristică ce, efectiv, au smuls ropote de aplauze.

A reuşit să insufle decenţa, umorul, valoarea, modestia şi bunul simţ al unui domn din vremuri demult apuse. Mi se pare cel mai mare câştig pentru acest cenaclu.

Noi, care suntem mai bătrâni, ştim ce vremuri a trăit. Vremuri în care erai nevoit să scrii şi să gândeşti conform dogmei marxiste. El, însă, a fost şi este un rebel.

Nu am valoarea de comenta lucrările domniei sale. Tot ce pot să vă spun se rezumă la o singură propoziţie: avem ce învăţa.

George Sauciuc.

Editorul Gazetei SF, unul din oamenii care a iniţiat acest proiect (Zidul de Hârtie) este un tip deosebit. Afecţiunea pe care i-o port acestui autor mă îndeamnă să-i fac un reproş: acela că nu se preocupă serios de scris.

Ce îmi place mie la el este strălucirea din ochii lui, caracteristica oamenilor inteligenţi. Acest băiat are o minte sclipitoare şi o capacitate de a sintetiza informaţiile, năucitoare.

A citit o lucrare ce pe mine m-a lăsat neterminat: Timp relativ. Mi-a plăcut ideea, modul în care ales să o prezinte, dar de aici poate pleca în multe direcţii.

Fiind un produs al său, un elev, nu pot să-i spun decât: maestre, te rog mult, dacă ţii la mine măcar pe sfert cât ţin eu la tine, SCRIE.

Sorin Baciu.

Acest domn este pentru mine o enigmă. La prima vedere pare un tip stăpân pe el, fără emoţii, un fel de robot care desenează dumnezeieşte. După ce ajungi să-l cunoşti şi să te lipeşti de el constaţi că tocmai emoţia este cea care îl îndeamnă sa creeze.

A citit un fragment din lucrarea Atlantis şi ne-a arătat tuturor că e în stare să producă literatură de valoare. Am reţinut cuvintele maestrului Dan Iordache: sunt mulţi pictori care au abandonat pensula pentru a se apuca de stilou.

Subscriu părerii. În mod sigur vom auzi de el.

Dan Iordache.

Nu prea vorbesc eu de poeţi pentru că nu mă pricep dar acest domn mă fascinează de fiecare dată. În primul rând are o voce care te pătrunde, te vrăjeşte, te face să mergi cu el oriunde te poartă.

Om de o mare cultură, autor consacrat, domnia sa ne-a recitat din cartea maestrului Florin Dan Prodan.

Am ţinut minte un vers:

Ţi-ar ieşi carnea afară, să pipăie lumea, dar nu ar găsi-o .

Dan Iordache îmi dăruieşte imaginea unui boier din vremurile apuse, un fel de Sadoveanu, care apreciază cultura şi contribuie din plin la acest fenomen. Îl asigur de toată dragostea mea.

Publicul.

În număr mare, decent, inteligent şi atent.

Vindecătorul.

Neserios cum îl ştiţi.

Vă aşteptăm la sesiunea următoare.

6 thoughts on “Recenzia de Vineri seară

  1. Imi asum pacatul de a scrie fara diacritice…:))

    Mi s-a parut de bun simt si foarte inteligenta remarca dlui George Sauciuc vis-a-vis de randurile pline de miez ale dnei psiholog . Aparitia unor personaje …vii care sa mai usureze ” povara ” frumoasa a trairilor autoarei ar avea pana la urma si un substrat terapeutic , nu ? 🙂

    Ca parte feminina a publicului ” decent, inteligent şi atent.” am apreciat si am gustat deopotriva tot ceea ce s-a citit , creat si povestit seara trecuta .

    • Va multumesc mult pentru prezenta, chiar conteaza foarte mult feedback-ul primit de la voi, ca public. Atmosfera a fost cu mult umor, detensionata, iar lucrarile au fost interesante. Observatia maestrului Horhe a fost pertinenta, sper ca autoarea sa puna in practica ceea ce i s-a spus. Daca imi permiteti: ce v-a placut cel mai mult aseara? Aveti o persoana sau o lucrare favorita?

  2. Din punctul meu de vedere , atmosfera a fost mult mai destinsa decat acum o saptamana .
    Am sa spun cate ceva despre fiecare din cei care m-au incantat… nu numai cu prezenta . 🙂

    Mi-au placut foarte mult interventiile dlui Constantin Horbanov . M-au binedispus . Umor de calitate , ironie fina cu/si multe , multe subintelesuri . 🙂 ,
    Creatiile dv au continuat intr-un mod fericit ceea ce ne-ati povestit la intalnirea anterioara. Am vizualizat intrucatva multe dintre imaginile pe care , cu generozitate , ni le-ati oferit si am inteles ca profesia dv e o provocare cu P mare . Ceea ce , probabil , ca e si greu , si frumos in acelasi timp.
    Ana-Maria are versuri puternice , emotii asemenea si talent pe masura .
    Dna psiholog cred ca intelege lumea prin prisma profesiei domniei sale. Nu-s in masura sa spun daca e bine sau rau , daca face sau nu literatura . Cert e ca am rezonat mai mult cu creatiile dumneaei de saptamana trecuta . Poate pentru ca faceau apel mai mult la emotii , la afecte si mai putin la rational , la luciditatea rece de brici cu care , de cele mai multe ori , suntem nevoiti sa „disecam” realitatea . Sper ca voi privilegiul sa ascult o poveste terapeutica din condeiul domniei sale .
    Sorin Baciu are un stil alert , viu , cu multe verbe , fraze scurte . Imi place , ma tine in priza , ceea ce inseamna ca stie sa dozeze suspansul . In legatura cu creatiile sale grafice , inca nu mi-am format o parere .
    George Sauciuc a fost …SF . :)) Recunosc ca nu-s o amatoare de gen , dar imi doresc sa cunosc si alte lucrari de-ale sale .

    Daca voi mai avea ocazia , promit ca voi depasi cadrul securizant al publicului . 🙂

Lasă un răspuns

