Ţiganii şi Metaxa sau România paradoxală…

Am observat pe multe bloguri că acum, în prag de sfârşit de an, toată lumea face bilanţuri, trage concluzii, se laudă cu tot felul de realizări. Eu nu voi face acest lucru pentru că activitatea mea e expusă în totalitate pe pagina de facebook.

Am un singur mare regret şi o singură mare suferinţă dacă stau să privesc în urmă la 2012 iar cei care mă cunosc ştiu despre ce vorbesc.

Acum e vremea magiei, e vremea în care zăpada şi frigul mă ţin în casă, mă fac să fiu mai visător decât sunt de obicei, mă inspiră, mă motivează. Am început o nouă povestire despre care vă voi da detalii mai târziu. Tot ceea ce vă pot spune acum este că reprezintă o continuare a unei lucrări mai vechi, continuare ce mi-a fost intens cerută de mulţi cititori.

Fiind mai liber am făcut şi eu, ca tot omul de sărbători, tot felul de cumpărături, de la cadouri până la chestii absolut necesare, inclusiv otrava mea preferată: Davidoff, Cola şi Jack. România este o ţară a contrastelor, a fandoselii, a minciunii, iar vizitele mele la magazine mi-au confirmat acest lucru. Fraţilor, parcările sunt pline la supermarketuri, cozile sunt imense, casele de schimb valutar sunt excedate. Unde dracu e criza aia de care tot vorbesc toţi? Am văzut oameni care cumpărau plasme aşa cum cumpăr eu ţigări: la pereche. Am văzut stocuri de tablete şi iphoane epuizate, am văzut kilograme bune de mâncare încărcate în maşini. Excesele sunt la tot pasul. Sunt convins că dacă îi întrebam pe cumpărătorii ăştia cum trăiesc îmi răspundeau că foarte greu, de pe o zi pe alta, că nu le ajung banii. În aceste zile îţi dai seama ce dimensiune are economia subterană. Statul român nu are bani, românii au.

La raionul de băuturi mi s-a întâmplat o chestie ciudată. Eu nu sunt rasist de aceea vă las pe voi să judecaţi următoarea situaţie. În general în magazine intru cu căştile pe urechi şi mă concentrez doar pe ceea ce am de cumpărat fără să bag în seama lumea din jur. De data asta însă nu am mai dat drumul la muzică aşa că am auzit următoarea discuţie:

– Ia, fă, şi 5 sticle de Metaxa de şapte stele că au şi pahare gratis.

– Şi ce pahare largi. Poţi să pui suc înăuntru.

Protagoniştii erau doi cetăţeni de etnie rromă, îmbrăcaţi în costume tradiţionale şi tare gălăgioşi. Au luat sticlele şi le-au îndesat într-un cărucior, alături de caşcaval, muşchi de porc, ceva prăjituri, pâine şi portocale, apoi au plecat.

Eu am luat de pe raft două sticle de Jack, moment în care s-a apropiat de mine un domn. Purta un pardesiu negru, lung, sub care se ghicea un costum albastru închis. Avea o cravată de mătase, ochelari fumurii, un fular alb şi un ceas deosebit, din ceea ce am văzut eu într-o secundă, un Seiko Kinetic placat cu aur.

– Beau foarte rar, domnule, şi numai de Crăciun. Numai Metaxa de şapte stele. E o nostalgie a mea pentru că am afaceri în Grecia şi acolo am învăţat să apreciez licoarea asta. Acum însă mi-a pierit cheful de aşa ceva. Am o rugăminte: spuneţi-mi vă rog, cum e Jack-ul?

Am rămas masca. Uite un tip cu principii.

Jack-ul e o stare de spirit, o provocare şi uneori un medicament antidepresiv. Dar nu lăsaţi anumite situaţii să vă strice dispoziţia.

– Nu mai pot bea Metaxa ştiind că va fi profanat de asemenea indivizi. Ştiu că nu e corect ceea ce spun dar în străinătate toate lumea ne asociază cu ţiganii şi crede că suntem ca ei: hoţi, cerşetori şi violatori.

– Domnule, nu vă cunosc, dar astea sunt cuvinte care intră oarecum sub incidenţa legii.

– M-am săturat să mă dau drept croat când merg prin Europa. Nevasta mea e din Croaţia, eu vorbesc limba croată fluent, pe lângă engleză, franceză şi greacă.

– Vă invit atunci la un Jack. Sunt onorat să vă prezint acest prieten deosebit al meu.

Şi am plecat cu acel domn cu care am devenit foarte bun prieten.

Mă abţin să comentez.

One thought on “Ţiganii şi Metaxa sau România paradoxală…

Lasă un răspuns

